poniedziałek, 27 maja 2013

Natura - ważna, dobra, potrzebna - Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2013

Natura  - ważna, dobra, potrzebna - Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2013

Ponad 90% Polaków uważa, że zieleń pozytywnie wpływa na problemy z koncentracją i na stres – podaje „Globalny Raport Ogrodniczy 2013 – Husqvarna Group”.

Dostęp do terenów zieleni jest prawem człowieka  - uważa tak prawie 100% Polaków. Czy Polacy wiele czasu spędzają blisko natury? Wizyty w parku zamiast kawy jako motywacja w pracy? – tak twierdzi 53% Polaków. Raz w tygodniu 22% Polaków odwiedza las, a 26% park. Prawie 60% uważa, że ich dzieci za mało czasu spędzają blisko natury. Jednak tylko 10% z nas kilka razy w tygodniu zabiera swoje dzieci do lasu, a 14% do parku. 85% ankietowanych Polaków twierdzi, że natura pozytywnie wpływa na jakość ich życia. Ponad 70% Polakom obcowanie z naturą daje szczęście. „Globalny Raport Ogrodniczy 2013  - Husqvarna Group” po raz czwarty odkrywa nowe, interesujące fakty o relacjach „człowiek – natura”. 


Grupa Husqvarna, największy na świece producent urządzeń do pracy w ogrodzie i w lesie, przeprowadziła kolejny raz międzynarodowe badanie o trendach i aktualnych tematach związanych 

z ogrodnictwem. Raport opiera się na badaniach przeprowadzonych w 9 krajach (Szwecja, Chiny, Rosja, USA, Niemcy, Kanada, Australia, Francja oraz Polska) na próbie kilku tysięcy respondentów. „Prezentujemy tej wiosny już czwartą edycję Globalnego Raportu Ogrodniczego - Husqvarna. Po raz trzeci w tych międzxynarodowych badaniach zapytano o preferencje także polskich respondentów. W tym roku dodatkowo zaproszono do udziału w badaniach mieszkańców: Kanady i Australii.

W badaniach wzięli udział respondenci z 9 państw. Z danych Raportu Husqvarna dowiedzieliśmy się: ile czasu spędzamy w ogrodzie, parku czy lesie? Czy dzieci wystarczająco dużo czasu spędzają na świeżym powietrzu? Czy natura pozytywnie wpływa na naszą pracę?  ” – powiedziała Marta Winiarek-Miętus, Rzecznik Prasowy firmy Husqvarna. W poprzednich latach badania dotyczyły m.in. takich obszarów tematycznych jak: ewolucja ogrodnictwa w XXI wieku, ogród jako inwestycja, trendy w ogrodnictwie oraz znaczenie zieleni w miastach i jej wpływ na otoczenie.

Tęsknota betonowej generacji

„Badania Husqvarna wskazują, że respondenci na świecie mają świadomość, iż kontakt z terenami zieleni jest ważny, a ludzie, którzy żyją i pracują pośród bujnej zieleni, są szczęśliwi i bardziej zadowoleni. Średnio ponad 2/3 badanych uważa, że bliski kontakt z naturą przyczynia się do poprawy jakości życia. 82% respondentów widzi, że czas spędzony w parkach, lasach i ogrodach jest skutecznym lekarstwem na stres i niepokój. Także 85% polskich respondentów twierdzi, że natura pozytywnie wpływa na jakość ich życia. I zaraz za rodziną, to właśnie natura dostarcza nam najwięcej szczęścia” – dodaje Marta Winiarek-Miętus, Rzecznik Prasowy firmy Husqvarna. Jednocześnie Globalny Raport Ogrodniczy 2013 pokazuje, że bardzo dużo ludzi ma mniejszy kontakt 

z zielenią, niż by sobie tego życzyli. Średnio 29% respondentów przyznaje, że spędza mniej czasu 

w parkach, niż jeszcze pięć lat temu, a 57% badanych jest przekonanych, iż ich dzieci spędzają dużo mniej czasu pośród terenów zieleni, niż oni, kiedy byli w wieku swoich pociech.

„Dużo pracy i brak natury” – twierdzą młodzi respondenci

44% respondentów na świecie w wieku 18 – 25 lat twierdzi, że ich czas spędzany pośród zieleni 

w ciągu ostatnich pięciu lat znacznie zmalał. Zieleń za oknem i w miejscu pracy ma niebagatelny wpływ na jakość wykonywanych obowiązków. Także prawie połowa Polaków (48%) wierzy, że więcej roślin i kwiatów na terenie miejsca pracy znacznie poprawiłaby ich wydajność pracy. Zbytnia odległość od natury jest największą przeszkodą w spędzaniu większej ilości czasu pośród zieleni dla młodych respondentów. Średni czas potrzebny na dotarcie do terenów zieleni wynosi w Polsce odpowiednio 17 minut do parku (15 minut średnia światowa) i 24 minuty do lasu (23 minuty średnia światowa). Kolejnym powodem tak rzadkiego odwiedzania natury jest przeładowanie pracą, przez co młodzi ludzie nie mogą poświęcać na odpoczynek takiej ilości czasu, jaką by chcieli. Trzecim, najczęściej wymienianym powodem, jest brak posiadania samochodu lub innego środka lokomocji, który pomógłby respondentom w przedostaniu się na tereny zieleni- potwierdza to średnio 33% osób.

Młodzi ludzie pomiędzy 18 a 25 rokiem życia spędzają coraz mniej czasu pośród zieleni. Nie oznacza to jednak, że nie pragną zmian. Średnio ponad 50% respondentów z tej grupy wiekowej  jest gotowych na przeprowadzkę z dala od atrakcji miasta, aby tylko być bliżej natury. 37% osób z tej grupy jest w stanie dojeżdżać dłużej do pracy, a 20% jest gotowych na przeprowadzkę z dala od swoich przyjaciół, byle tylko mieszkać w otoczeniu zieleni. Jednak tylko 10% respondentów jest 

w stanie płacić za to wyższe podatki. 

Wymarzona praca? Wstajemy od biurek! 

Kiedy ktoś po czterdziestce zrzuca swój garnitur maklera giełdowego i wybiera pogoń za wymarzoną pracą, kiedyś mogliśmy go uznać, delikatnie rzecz ujmując, za ekscentryka. Jednak Globalny Raport Ogrodniczy przygotowany na zlecenie firmy Husqvarna zauważa zmianę trendu myślenia u ludzi na całym świecie. Przy pytaniu „Gdybyś mógł zacząć swoją karierę raz jeszcze - kim chciałbyś zostać?” ankietowani wskazywali takie zawody jak architekt krajobrazu (21%), chętniej niż lekarz (17%) czy nawet prawnik (16%). Tuż za nimi plasował się ogrodnik z 14% odpowiedzi. To praca ludzi, o których mówimy „szczęściarze”- nie dość, że robią to, co lubią, to jeszcze wśród pięknego otoczenia drzew 

i zieleni. Prawdopodobnie najbardziej zaskakującymi wynikami z tegorocznego raportu są „zielone profesje” oraz ich ranga, w porównaniu do klasycznych zawodów. Widać rosnące znaczenie tego typu prac, jednak warto sobie zadać pytanie – czy to chwilowa moda, czy nowy trend? Nie jest zaskakujące, że najwyżej oceniane są profesje takie jak inżynier (38%), pilot (42%) czy lekarz (48%). Każda z nich jest traktowana jako zawód mający duży wpływ na cudze życie. Cieszą jednak tak wysokie miejsca dla zawodów dbających o zieleń miejską. 

Polska a świat

Jak w tegorocznym badaniu wypadają Polacy? Prawie 100% z nas uważa, że dostęp do terenów zieleni to prawo człowieka. Świadczy to o naszym dużym zaangażowaniu w sprawy natury – prawie 60% respondentów twierdzi, że zieleń ich uszczęśliwia. To zdecydowanie częściej wskazywana odpowiedź niż praca (51%) i sex (36%). Aż 85% badanych wierzy, że tereny zieleni mają bardzo duży wpływ na jakość życia – to zdecydowanie więcej niż średnia światowa, która wynosi 65%. Jesteśmy także jednym z krajów, który jest gotowy do największej ilości poświęceń względem zieleni – aż 70%  z nas jest w stanie poświęcić swój wolny czas, aby zadbać o wspólną przestrzeń. Polacy to także jedni z największych profesjonalistów w kwestii leśnictwa – aż 56% z nas przyznaje się do średniozaawansowanej wiedzy na ten temat, a to najwyższy wskaźnik pośród wszystkich badanych krajów. 40% Polaków uważa także, że natura wpływa pozytywnie na koncentrację. 


Takie są fakty!

Średnio ponad 2/3 badanych uważa, że bliski kontakt z naturą przyczynia się do poprawy jakości życia.

57% badanych jest przekonanych, iż ich dzieci spędzają dużo mniej czasu pośród terenów zieleni, niż oni, kiedy byli w wieku swoich pociech.

Prawie połowa Polaków (48%) wierzy, że więcej roślin i kwiatów na terenie miejsca pracy znacznie poprawiłaby ich wydajność pracy.

Przy pytaniu „Gdybyś mógł zacząć swoją karierę raz jeszcze - kim chciałbyś zostać?” ankietowani wskazywali takie zawody jak architekt krajobrazu (21%), chętniej niż lekarz (17%) czy nawet prawnik (16%).

Dane dot. polskich respondentów i ich odpowiedzi:

Aby być bliżej natury - aż 70% Polaków jest w stanie żyć z dala od rozrywek, a 38% akceptuje zwiększony czas dojazdu do pracy, 15% z nas jest w stanie poświęcić swoją karierę zawodową, a ponad 40% zamieszkać z dala od rodziny i przyjaciół.

85% Polaków twierdzi, że natura poprawia jakość ich życia.

Szczęście dają Polakom na 1  miejscu: rodzina, potem: natura, roślinność, praca i sex.

W niewielkiej odległości od miejsca pracy – park dla 41% respondentów pozytywnie wpłynąłby na ich wydajność pracy. Spacer mobilizuje aż 53%, a więcej roślin w miejscu pracy wpływa pozytywnie na prawie 50% respondentów.

Ponad 90% Polaków uważa, że zieleń pozytywnie wpływa na problemy z koncentracją i na stres.

Polscy rodzice w znacznej większości uważają, że gdy byli dziećmi - więcej czasu spędzali blisko natury niż ich dzieci. 

Jak często z naszymi dziećmi odwiedzamy parki: kilka razy w tygodniu chodzi 15% rodzin a raz w tygodniu 24%. 

Do lasu kilka razy w tygodniu zabiera dzieci 10% Polaków, a raz w tygodniu 21%.

Tylko raz na kwartał do parku zabiera dzieci 28% rodziców, a do lasu – 32%. 

Polacy chcieliby, aby ich dzieci dużo więcej czasu spędzały blisko natury.

Nigdy do lasu nie zabrało swoich dzieci 8% rodziców, podobnie do parku - 8% nie zabiera swoich pociech.

Chcemy aby nasze dzieci więcej czasu spędzały w ogrodzie (tak twierdzi  - ponad 70% Polaków).

Tyle samo czasu co my (gdy byliśmy dziećmi) spędza w parku 13% polskich dzieci,

a w ogrodzie 22%.

1% Polaków nie wie, ile jego dzieci powinny spędzać czasu w ogrodzie lub parku.

Aż 56% Polaków chce, aby ich dzieci więcej czasu spędzały w lasach, a tylko 2% uważa, że spędzają go tam za dużo.

Lasy raz na kwartał odwiedza z dziećmi 32% polskich respondentów.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz